Op 19 april wordt het aangepaste parkeerbeleid in Hasselt toegepast. De eerste borden van de aanpassing verschijnen ondertussen in het straatbeeld.

CD&V Hasselt is niet te spreken over de aanpassingen die zullen doorgevoerd worden.
– De tarieven zijn te duur.
– De regels zijn te uitgebreid.
– Het is er ver over dat men tot 21 uur ’s avonds en elke zondagnamiddag moet betalen of een parkeerkaart moet leggen in niet-betaalzones.
– Medische zorgverstrekkers moeten voortaan 50 euro betalen voor hun vergunning.

CD&V Hasselt heeft daarom tegen dit nieuwe parkeer(belasting)beleid gestemd, en ook wegens de negatieve impact voor de lokale handelaar. We volgen het idee dat inwoners en hun bezoekers in de buurt moeten kunnen parkeren, maar met deze regeling en communicatie jaag je alle bezoekers, ook de bewoners van de deelgemeenten, regelrecht naar andere shoppingsteden.”We zetten de Hasselaar centraal”, verkondigt de burgemeester fier in zijn berichtgeving. Benieuwd of de Hasselaar deze mening deelt?

Onze voorstellen:

  • Omschakelen naar een uur gratis i.p.v. 30 minuten om een snel bezoek te brengen aan de lokale handelaar. Op 30 minuten een bezoek brengen aan slagerij en bakkerij in Hasselt is een hele uitdaging.
  • Actief promoten van de nieuwe stadsparking Quartier Bleu en een aantal acties opzetten om de parking en de toegangsroute meer in de verf te zetten. CD&V Hasselt denkt hier ook aan een eerste uur gratis actie na corona om de bezoekers terug naar Hasselt te halen. Waar wacht het stadsbestuur op?
  • Laat de Hasseltse koopzondagen aantrekkelijk zijn en maak de tarieven hier toch zeker niet duurder. Meer betalen om ’s avonds een terrasje te gaan doen in ons gezellig Hasselt zal een rem zijn voor velen en de Horeca niet ten goede komen.
  • Geef occasionele pendelaars, die vandaag geregeld thuiswerken, de kans op een goedkoop tarief op de Astridparking. Voor hen is een jaarabonnement op de NMBS parking geen optie in coronatijd en er is een trend naar meer toekomstig thuiswerk na corona.
  • Ontwikkel een gratis, vlotte en zeer frequente pendeldienst van de randparkings naar het station en het centrum. Maak van de randparkings echte aantrekkelijke mobipunten met een mix van mobiliteitsmiddelen.