Hasselt Heeft Het! Een slagzin die CD&V Hasselt mee wil ondersteunen. Onze ondernemers, winkels, musea… verdienen voor ons een maximale ondersteuning.  De campagne Spraak- en Smaakmaker werd door het stadsbestuur op 26 maart 2021 gelanceerd en we dienen vast te stellen dat bijna 1 jaar na datum de website nog steeds deels ‘under construction’ staat.  Ons gemeenteraadslid Dirk Thoelen ziet een website Visit Hasselt die de focus legt op een beperkter aanbod in andere talen.

 

“Wij merken bij het selecteren van de andere talen, dat enkel de Engelstalige versie summier werd vertaald. De andere officiële landstalen Frans en Duits bevinden zich nog steeds actuellement en construction/ Es befindet sich derzeit im Bau”, zo merkt Dirk terecht op. Nochtans is het opzet van deze nieuwe campagne, een doelgerichte promotie met versterking van relaties en netwerken. Hasselt bevindt zich in een Euregionaal gebied op een boogscheut van verschillende taalgrenzen en heeft steeds een groot toeristisch publiek gekend met internationale achtergrond. Wij beschikken over een gerenommeerd Nationaal Jenevermuseum, spraakmakend Modemuseum en een unieke Japanse Tuin als grootste in Europa. Dit vraagt een beleid om verder te kijken dan de Vlaamse en Nederlandse markt en niet een nieuwe campagne uitsluitend voor deze vertrouwde markt.

 

De  bevoegde schepen geeft in zijn repliek aan dat de vertaling een kwestie van tijd is. Wij volgen deze ontwikkeling uiteraard verder op. Onze ondernemers, winkels, musea… verdienen beter dan een half afgewerkte campagne.